Voor deze opdracht heb ik een interactief spel ontwikkeld waarin ik het thema prestatiedruk bij tennis visualiseer. Het spel plaatst de gebruiker in de schoenen van een tennisspeler en laat zien hoe externe en interne factoren zoals verwachtingen, sociale media en zelfkritiek de mentale staat beïnvloeden. Het concept is geïnspireerd op de mentale uitdagingen waar topsporters vaak mee te maken hebben. Door keuzes te maken in realistische situaties, leert de speler hoe verschillende strategieën invloed hebben op prestatiedruk.
Het visueel ontwerp is volledig opgebouwd vanuit UX- en UI-principes. De structuur van het spel is gebaseerd op de lijnen van een tennisbaan, wat zorgt voor een herkenbare, thematische én functionele interface. Deze lijnen dienen als visuele gids die de gebruiker door het spel leidt. Elk level heeft een eigen kleurstelling en sfeer, passend bij het specifieke type prestatiedruk dat centraal staat zoals de druk van het publiek, sociale media of persoonlijke verwachtingen. Hierdoor ontstaat niet alleen visuele variatie, maar ook emotionele herkenning.
De interactie is ontworpen met focus op feedback en gebruiksvriendelijkheid. De keuzes die de speler maakt worden ondersteund met duidelijke visuele signalen, animaties, geluidseffecten en voice-overs. Deze micro-interacties zorgen ervoor dat de speler de impact van zijn of haar keuze direct ervaart. Bovendien verhoogt dit de betrokkenheid en versterkt het de boodschap van het spel.
Als onderdeel van het ontwerptraject heb ik eerst kwalitatief onderzoek gedaan naar de oorzaken van prestatiedruk en copingstrategieën van topsporters. Deze inzichten heb ik vertaald naar vier levels, die elk draaien om een specifieke factor zoals externe verwachtingen, faalangst of sociale vergelijking.
Het prototype is ontworpen in Figma, waarbij ik veel aandacht heb besteed aan visuele hiërarchie, progressive disclosure en balans tussen educatie en spelbeleving. Knoppen en interface-elementen zijn overzichtelijk en intuïtief gepositioneerd, zodat de speler zonder verwarring of afleiding keuzes kan maken. Ook op mobiel blijft de ervaring consistent door responsive designprincipes.
Met dit project laat ik zien hoe je complexe thema’s op een toegankelijke en interactieve manier kunt vertalen naar visueel interface design. Het spel biedt niet alleen een meeslepende ervaring, maar ook praktische inzichten om prestatiedruk in het dagelijks leven te herkennen en ermee om te gaan.